Thursday, July 16, 2009

J.o.g.g.i.n.g.~!

Dari tahun lepas lg aku sudah mula b'jogging di taman bandar ( Indera Mahkota) mengelilingi tasek sejauh 1km++.. xtaw la berapa jarak yg sebenar..xpndai nk anggarkan...tp aku b'henti semenjak puasa..then sambung balik..pastu semakin lama semakin berkurangan..maksudnya sebulan 2 3x je pegi..akan tetapi semenjak 3 minggu lepas aku mula aktif kembali..boleh dikatakan setiap hari aku pegi..bkn la nk kurus tp tuk dpt bentuk badan yg ideal jerk..lgpun b'jogging kan baek tuk kesihatan...ye idok??

so selama ni aku b'lari 1 round shj benti, jalan kaki then lari balik..cmne nk xplain ek?? erm cmni la 2x lari (stop ye bkn non-stop) 1x jalan...coz aku bkn pelari handal, 1 round tu pun mcm nk mampus jerk...aku jeles tgk segelintir mamat2 muda yg b'lari 5 6 @ lebih...mcm mana mereka boleh tahan..mana stamina mereka kutip?? hahaha....bg aku 1 round tu mcm jantung nk meletup, kaki & tangan kebas..mungkin sbb jarang b'lari kot..

Tp dgn tekad, usaha aku telah memecah rekod diri dgn b'lari sebanyak 2 round non-stop la...n sejak 2 menjak ni 2 round non-stop tu seperti wajib..da xterkira aku buat..boley dikatakan setiap hari 2 round..mungkin korang xkagum..tp bg aku yg lemah ni...kire pencapaian la...dan semalam hari rabu 15.7.2009 sekali lagi aku memecah rekod diri dgn berlari 3 round non-stop...mmg mengejutkan..xtaw la dr mana dtg tenaga tu..tp aku tekad tuk cuba 3 round tanpa henti & berjaya..biarpun br 1st time pecah rekod 3round tp aku ttp berbangga...coz aku taw kekuatan & kelemahan aku...lari jarak jauh ni mmg kelemahan aku...

So dgn ini, aku sarankan kwn2 sume meh la kita b'jogging...klu bkn tuk kurus pun, tuk kesihatan tubuh badan...seminggu 3x pun ok what..aslkan pegi...kn?? pd mereka yg mmg ada aktiviti seharian yg menyehatkan tu spt futsal or sk8 kew, truskan jugak...aslkan kuar peluh...ye idok??

=)

No comments: