Tuesday, January 13, 2009

E.G.O~!!

Sekadar renungan, bkn motor ego ye...Makna ego adalah sifat keperibadian manusia yg menganggap diri sndiri sbg istimewa, b'megah @ lebih tepat sikap mementingkan diri sendiri. Sifat ego dimiliki oleh setiap insan dimuka bumi ini, yg m'bezakan adalah setinggi mana ego seseorang itu...Persoalannya adakah ego ini sesuatu yg baik @ sebaliknya...?? Aku sendiri tidak mengerti dari mana datangnya ego itu...adakah secara semulajadi? wallahualam!

Bagi aku ego ini adalah penyakit di dalam kehidupan terutama melibatkan perhubungan sesama manusia tidak kira kekeluargaan, persahabatan, percintaan, kejiranan & sebagainya...Ego ibarat duri tajam yg menikam jiwa & boleh menyebabkan seseorang mengalami kesakitan yg amat yakni sakit hati/jiwa..Kerana ego porak perandal lah sesebuah perhubungan itu...Ego selalu datang apabila b'laku sesuatu spt seseorang itu mendapat kejayaan, kekayaan @ pergolakan didalam p'hubungan...Tp disini aku ingin menyentuh tentang p'hubungan la, kerana ego lebih b'kait rapat dgn p'hubungan..Sukar utk memberi penjelasan ttg ego ini... Tp memandangkan pengalaman sendiri & kawan², dapat aku nyatakan disini ego mmg penyakit yg sukar ditangani.. jarang sekali sesuatu hub. itu dpt dijernihkan dlm 1 hari kerana sifat ego yg sudah t'tanam didlm diri...kerana ego sesuatu masalah akan b'lanjutan sehingga b'kurun lamanya... adakalanya sehingga m'jadi dendam...@ lbh tepat segala hubungan akan berakhir...Perlukah semua ini t'jadi...?

"Sebagai cth aku & kawan aku di form 4 (2002) ~ kami boleh dikatakn rapat gak la..g skolah b'sama, m'jd pengawas sek. & slalu lepak b'sama...& tanpa diduga hny krn 1 salah faham aku & dia tidak b'kwan selama 2 tahun++...lamakn..? ini semua krn ego msg2 yg xmau mengalah...tp alhamdulillah hr raya (2004) telah menyatukan kami sehingga skrg masih lg b'hubungan... "

Apakah ada ubat utk mengatasi ego...ya mmg ada...ubat bg ego adalah mengalah...jika anda syg kan sesuatu hub. itu anda haruslah mengalah wlpn anda berada dipihak yg benar...krn apabila kita mengalah sesuatu hub. itu mungkin dpt diteruskan & kekal b'panjangan...berusahalah utk m'perbaiki sesuatu p'hub. itu utk hidup yg lebih aman & harmoni...kerana bukan mudah utk m'pertahankan sesebuah p'hub! Seandainya sesuatu hub. itu tidak dpt diselamatkan, jgnlah pula kita menyimpan dendam atau sifat amarah krn ia tidak elok utk diri sndiri...terimalah segala ketentuan illahi dgn hati t'buka wlpn begitu sukar...apatah lg utk melupakan seseorg yg pernah hadir m'beri sinar di dlm kehidupan kita...tp apakan daya kehidupan harus diteruskan....
mungkin didepanmu ada kebahagiaan yg menanti? siapa tahu kn...b'sabar dlm menempuh dugaan hidup...

Kesimpulannya, buanglah sifat ego ini jauh dari kehidupan kita...mungkin lbh afdal jika saya mengatakan jika ego pun biarlah b'tempat...Dengan ini saya juga akan cuba m'buang sifat ego yg menapak didlm diri ini ~ insyaallah...anda mampu mengubahnya! ;p

p/s:-jika penyampaian aku ttg ego ini salah harap maaf ya..& tlg bg pndpt anda ttg ego neh!

4 comments:

epullani said...

ego adalah sifat semula jadi manusia...

terpulang lah kepada individu tersebut bagaimane untuk mengawal akan sifat tersebut...

cz sometime we need to be egois or not 4 the suitable time... it's difficult 2 answer it... just thinking the effect after that ego happen...

tepuk dade fikir sendiri...

- mista dausz - said...

hmm penyesalan tiada guna da..

sume da t'lmbt..

sume salah aku...

ego!

hmm ;(

epullani said...

learn from past bro...

- mista dausz - said...

erm tah la...

sbg manusia aku lemah..

hahaha